Parløb tilbage ved OL

OL TOKYO 2020

Parløbet har ikke været en del af det olympiske program siden de olympiske lege i Beijing 2008, men nu vender “dansker” disciplinen tilbage, når de olympiske lege vender tilbage til Asien i 2020.

Da de olympiske lege senest besøgte Tokyo i 1964, var Aarhus Cyklebane repræsenteret ved de to legender Niels Fredborg og Per Sarto i tandem. Men præcis som i Helsingfors 22 år tidligere, blev de senere olympiske mestre endestationen for det aarhusianske par i 1/4-finalen. Den spektakulære tandem disciplin er forlængst taget af det olympiske program, men ved de kommende sommerleger i Tokyo vender parløbet tilbage på programmet efter 12 års pause. Noget der glæder hele cykelverdenen og den danske i særdeleshed.

Parløb har en lang og stor historie i international cykling, men det kom alligevel først på VM programmet i 1995 og det olympiske 5 år senere. Danmark har historisk set gjort det flot i parløbet, med Alex Rasmussen og Michael Mørkøvs VM guld i 2009, som det største resultat. Desværre missede de to en medalje ved OL i Beijing, da tre par tog en omgang på feltet, mens danskerne sluttede med 3. flest point på løbets 6. plads. Danmark er på trods af de seneste års flotte resultater på cyklebanen, stadig en lille nation i forhold til Storbritannien, Australien og New Zealand. Det hidtidige program har da hellere ikke favoriseret Danmark, hvor 3 ud af 5 discipliner er til skrevet sprinterne. Alligevel har det lykkedes Danmark at hente 3 sæt medaljer ud af 4 muligheder i holdløb og omnium for herre i London og Rio. I sidste uge kunne man læse det glædelige nyhed, at UCI fra og med Tokyo 2020, havde fået genindført parløb på det olympiske program. Med genkomsten af parløb på det olympiske program, får Danmark en gylden mulighed så at sige, for endnu et sæt medaljer for mændene såvel som kvinderne. 

Herrerne

Siden Alex Rasmussen og Michael Mørkøv blev verdensmestre i disciplinen har Danmark ledt længe efter aftagere i parløbet. Tabet af parløb som olympisk disciplin har fjernet fokus på udviklingen af parløbsryttere i DCU regi, hvilket har været tydeligt ved manglende deltagelse og dårlige VM resultater. Men den nye generation af baneryttere begynder så småt at brænde igennem, og Casper Folsach og Niklas Larsen kørte en hæderfuld 4. plads hjem ved VM i Hong Kong tilbage i april. Michael Mørkøv annoncerede da også under netop afsluttede Dauphine Libere, at han ville fokusere resten af sin karriere netop på en parløbs medalje ved OL i Tokyo. På papiret vil det oplagte valg være Michael Mørkøv sammen med den 3 dobbelte olympiske medalje tager, Lasse Norman Hansen. De har vundet to 6-dagesløb sammen, og er på hver deres felt verdensstjerner på cyklebanen. Men listen af fremad stormende talenter er lang. Frederik Rodenberg og Casper Folsach er regerende danske mestre, og er præcis som Alex og Michael det perfekte match af hurtighed og udholdenhed. Rodenberg har som Alex Rasmussen en fortid som 1.000 meter mand, og er måske hurtigere end Alex var i de bedste år. Folsach er Europamester i Derny, og besidder en kæmpe motor. Lige bag de to kommer den kun 17-årige himmelstormer Julius Johansen, og de øvrige talenter der er i dansk cykling er det umuligt her 3 år før OL at sige noget om hvem, der skal repræsentere Danmark på herre siden. En ting er dog helt sikkert, Danmark satser både på medaljer hos herrerne såvel som damerne. 

Damerne

Vores landevejs verdensmester, Amalie Dideriksen, har i år haft meget fokus på landevejs karriere og har derfor ikke deltaget i vinterens world cups samt bane VM. Men træningen frem mod Tokyo 2020 er allerede lagt an for den unge dansker. Der bliver primært satset på omnium, hvor Amalie har vundet EM sølv og sluttede et flot OL i Rio af med en 5. plads. Men med comeback på højeste niveau til tidligere VM-sølvvinder, Trine Schmidt, har Danmark reelt set et kvinde par, som kan køre med om guldet. Det er også allerede blevet til den første danske dame sejr ved et internationalt UCI parløb i Tyskland, da Trine Schmidt og Amalie Winther Olsen slog store dele af den europæiske elite ved den tyske 4-Bahn Tournee pinsen. Lige bag de tre stærke danske damer, kommer en lang række af unge talenter, der med den rigtige skoling og fokus vil kunne bringe dansk kvinde cykling helt frem i verdens toppen, men dette kræver stort arrangement, også fra de unger kvinders side.